اگر لود شدن یک وبسایت زمان زیادی طول بکشد، این مسئله میتواند تاثیرات بدی در بر تجربه کاربری، ترافیک وبسایت و سئو بگذارد. وبسایتهایی که عملکرد بهینه دارند نسبت به وبسایتهای کند، برتریهای زیادی دارند.
منظور از سرعت وب سایت چیست؟
فرض کنید شما در رستوران نشستهاید و قصد دارید وعده شام خود را در آنجا میل کنید. اگر سرعت سرویسدهی رستوران (برای مثال مدت زمان سفارش گیری، مدت زمان آماده کردن غذا) طول بکشد، شما تجربه بدی خواهید داشت و اگر این تاخیر در سرویسدهی خیلی طولانی باشد، ممکن است شما دیگر به آن رستوران مراجعه نکنید. اهمیت سرعت وب سایت دقیقا مشابه مثال ذکر شده هستش. فرض کنید وب سایتی را باز میکنید اما وبسایت بسیار کند است و مدت زمانی طول میکشد تا لود شود. قطعا این مسئله تجربه ناخوشایندی برای شما خواهد بود. حال فرض کنید مدت زمان لود وب سایت انقدر طولانی باشد که اصلا از سایت خارج شوید و به سایتهای مشابه مراجعه کنید. پس سرعت وب سایت تاثیر بسیار زیادی در تجربه کاربری کاربران شما دارد.
چرا سرعت وب سایت مهم است؟
تاثیر بر Conversion Rate:
سرعت وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر درصد انجام دادن عملی خاص از سمت کاربران دارد. فرض کنید کاربر قصد خرید محصولی از وبسایت شما دارد. تحقیقات نشان داده است که با نصف شدن مدت زمان لود وب سایت در سایت AutoAnything میزان فروش آن ۱۳ درصد افزایش یافته است. همچنین وبسایت Walmart پس از کاهش لود تایم به میزان یک ثانیه، افزایش فروش ۲ درصدی را تجربه کردهاست.
تاثیر بر Bounce Rate:
منظور از Bounce Rate میزان کاربرانیاست که وبسایت شما را تنها پس از مشاهده یک صفحه ترک میکنند. یکی از بزرگترین خبرگزاریهای دنیا به این نتیجه رسید که با هر ۱ ثانیه افزایش لود تایم آنها ۱۰ درصد از کاربران خود را از دست میدهند.
تاثیر بر سئو:
یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو سرعت وبسایت است و گوگل اهمیت ویژهای به آن میدهد.
تاثیر بر تجربه کاربری:
همانطور که با ذکر مثال گفته شد، سرعت یک وب سایت رابطه مستقیمی با تجربه کاربری کاربران دارد.
عوامل تاثیرگذار بر سرعت وب سایت:
- وزن صفحه
- وضعیت شبکه
- هاستینگ
- استفاده از CDN
متریک های سنجش سرعت وب سایت:
- Load Time
- Page Size
- Time To First Byte (TTFB)
- Round Trip Time (RTT)